Strona główna » Aktualności » Jak założyć firmę? krok po kroku
Drogi przedsiębiorco gratulujemy odważnej decyzji !!!
W końcu do tego doszedłeś, że lepiej pracować na siebie i dla siebie. Ale aby nie było zbyto optymistycznie musisz wiedzieć, że większość nowych firm jest zamykana w ciągu dwóch lat. Nie każdy będzie milionerem – to nie jest takie proste. Znany multimilioner Henry Ford bankrutował trzy razy zanim jego kolejny biznes się udał.
Przed założeniem firmy pamiętaj :
– zawsze jest jakieś ryzyko że się nie uda,
– nie ryzykuj całym majątkiem w jednym przedsięwzięciu,
Jeśli Twój biznes będzie się wiązał z zaciągnięciem wysokich zobowiązań rozważ założenie spółki z o.o.
– dokładnie kalkuluj koszty,
– przychody zakładaj pesymistycznie a koszty realistycznie,
– dokładnie rozpoznaj konkurencję,
– spróbuj znaleźć niszę rynkową dla swoich produktów lub usług,
– dużo inwestuj w Internet,
– bądź o krok przed konkurencją
Przed założeniem firmy możesz rozejrzeć się za dotacjami z urzędu pracy, może lepiej zarejestrować jak osoba bezrobotna aby potem dostać dofinansowanie ?
Powiedzmy, że już mniej więcej wiesz co i gdzie chcesz robić. Więc zaczynamy zabawę z trybami administracji :
Wchodzimy na stronę firma.gov.pl i wypełniamy formularz CEIDG (wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
Ale wcześniej przygotuj :
– zakresy PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) – czyli co będzie przedmiotem twojej działalności – faktycznie i hipotetycznie – zawsze wpis możesz aktualizować.
PKD – to spis czynności, jakie może wykonywać przedsiębiorstwo. Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD. Ale pamiętaj że numer jeden to Twoja główna działalność.
– adres siedziby Twojej firmy, może to być mieszkanie Twoich rodziców lub Twoje. Powinieneś posiadać tytuł prawny do lokalu czyli umowę na podstawie której wykorzystujesz lokal w działalności gospodarczej. A co z biurami wirtualnymi? Możesz zdecydować się na takie rozwiązanie, ale wiedz , że w związku z tym ryzyko kontroli podatkowych znacznie rośnie. Szczególnie gdy będziesz występować do Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT.
– dane biura rachunkowego , pełnomocnika – po co masz tracić swój czas skoro ktoś może to robić za ciebie (oczywiście zapraszamy do skorzystania z usług naszego biura rachunkowego ;-),
– email na który będą przychodziły posty z urzędów w tym informacje o dokonanym wpisie,
– zastanów się jaką formę opodatkowania wybrać zasady ogólne a może ryczał, miesięcznie czy kwartalnie, podatek według skali czy podatek liniowy – o tym piszemy dalej ,
– skalkuluj czy chcesz być tzw. „Watowcem” – czyli podatnikiem podatku VAT ?
Wybór opodatkowania VAT będzie dla Ciebie bardzo ważny i będzie rzutował na ostateczną cenę Twoich towarów, usług.
Pamiętaj że raz dokonane wybory w obszarze podatków będą skutkować do końca roku .
Dokument tj. wpis jaki wygenerował się w systemie CEIDG musisz wydrukować , jeśli nie masz drukarki zapisz jego numer, pewnie nie masz podpisu elektronicznego wiec nazajutrz z wydrukiem lub numerem udaj się do najbliższego urzędu miasta i złóż tam swój podpis – nie zapomnij o dowodzie osobistym.
Teraz wszystko dzieje się z automatu (tryba administracji mielą) numery REGON i NIP oraz zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS nadają się automatycznie.
W ciągu następnego dnia , czasami prawie od razu otrzymasz na email informację o dokonanym wpisie.
No i jeszcze jedno wielu nowych przedsiębiorców pyta o nazwę firmy, nazwa tak naprawdę nie ma znaczenia bo firma to Ty.
Jeśli zakładasz spółkę cywilną, to należy w Urzędzie Skarbowym osobiście złożyć druk NIP-2 oraz NIP D.
W przypadku wspólników spółki cywilnej – każdy z nich musi osobno złożyć wniosek CEIDG.
Pamiętaj, że rejestracji jako podatnik VAT należy dokonać w urzędzie skarbowym gdzie prowadzisz działalność gospodarczą. Natomiast podatek dochodowy płacisz do urzędu skarbowego ze względu na adres zamieszkania. Jeśli jednak posiadasz dwa lub więcej miejsc wykonywania działalności, a jedno z nich odpowiada miejscu zamieszkania, to można w nim rozliczać się z obu podatków.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Jeśli to twoja pierwsza firma lub przerwa pomiędzy prowadzeniem poprzedniej firmy wynosi minimum 5 lat to korzystasz z małego zusu – tzw ulgowego.
Ulga przysługuje przez 24 pełne miesiące, dlatego dobrze jest założyć firmę nie z pierwszym ale kolejnym dniem miesiąca.
Zgłoszenie firmy tworzy się z automatu, jednak musisz pofatygować się osobiście do jakiegokolwiek oddziału zusu aby złożyć druk ZUA lub ZZA.. (ZZA jeśli oprócz działalności gospodarczej jesteś pracownikiem na umowę o pracę lub zlecenie – kwota wynagrodzenia brutto w umowie musi być co najmniej na poziomie minimalnym). Należy to uczynić po złożeniu wniosku CEIDG, ale nie później niż 7 dni od momentu powstania obowiązku ubezpieczenia (czyli daty rozpoczęcia działalności, jaką się podało we wniosku CEIDG). Jeśli wysyłasz druk pocztą pamiętaj aby go konicznie podpisać.
Biuro rachunkowe, biuro księgowe , biuro podatkowe itp.
W formularzu CEIDG należy wskazać, kto będzie prowadził dokumentację księgową firmy i gdzie ta dokumentacja się znajduje. Jeśli nie wiemy jeszcze w momencie wypełniania wniosku, z jakim biurem księgowym zawrzesz umowę , to wybierasz opcję samodzielnego prowadzenia dokumentacji, a później wpis zaktualizujesz (podając dane biura księgowego).
Czy warto zlecić prowadzenie księgowości na zewnątrz ? Według nas tak, ceny usług księgowych są coraz niższe a konkurencja jest duża. Pamiętaj że księgowy jest niczym ginekolog – będziesz musiał mu ufać więc wybierz dobrze. Poza tym księgowy powinien doradzić ci w przyszłości gdy oszczędzone pieniądze będziesz chciał inwestować .
Wybierz biuro którego praca nie będzie polegała jedynie na wprowadzeniu danych do komputera a które skupi się na działaniu wyprzedzającym.
Częstym błędem podczas współpracy z biurem rachunkowym jest stawianie księgowego post factum – zanim coś zrobisz skonsultuj to z księgowym .
Czy można skutecznie i bez ryzyka prowadzić księgowość samodzielnie?
Raczej nie, pomimo tego że program księgowy możesz otrzymać za darmo. Pomimo tego że na forach dowiesz się wszystkiego o podatkach i sposobie prowadzenia księgowości samodzielne księgowanie zawsze będzie obarczone bardzo dużym ryzykiem i na końcu i tak będziesz musiał zlecić weryfikację ksiąg rachunkowych. Mówi Ci to jako osoba z dwudziestoletnią praktyką w księgowości.
Konto bankowe. Czy musisz posiadać?
W przeciwieństwie do tego co usłyszysz od Pani z banku wiedz , że nie ma żadnego obowiązku posiadania konta firmowego – komercyjnego , można używać prywatnego konta albo chociażby płacić gotówką. Istnieje jedynie obowiązek używania firmowego konta w przypadku transakcji, których wartość przekracza 15 000 euro – bez względu na liczbę przelewów dotyczących jednej transakcji.
Jednak lepiej mieć osobne konto no bo po co podczas kontroli z Urzędu Skarbowego pokazywać prywatne operacje bankowe?
Poza tym jeśli twoimi klientami są osoby fizyczne i jest to np. sprzedaż dużej ilości przedmiotów na Allegro czy innym portalu – musisz posiadać osobne konto przeznaczone tylko do tego celu. Takie rozwiązanie znacznie uprości Ci pracę.
Czy możesz posiadać kilka kont bakowych. Oczywiście tak. Tylko pamiętaj aby każde konto które założysz wykazać poprzez aktualizację w CEIDG . Jeśli tego nie zrobisz grozi CI kara z Urzędu Skarbowego.
Pamiętaj – dokładnie sprawdź tabele prowizji bankowych, wybieraj Bank pod kontem przyszłego kredytu, leasingu bo to w Banku w którym masz rachunek najprościej dostać kredyt.
A co z pieczątką?
Pieczątka to relikt po dawnych komunistycznych czasach bez którego niektóre panie w Urzędach Skarbowych (szczególnie tych na prowincji ) nie mogą żyć . Na dzisiaj nic nie stoi na przeszkodzie abyś zrobił sobie pieczęć Prezes Rady Ministrów bowiem
Nie ma obowiązku posiadania pieczęci i żaden przepis tego nie reguluje.
Jednak polecamy posiadanie pieczęci ze względów praktycznych, dzięki temu nie będziesz musiał przepisywać wielokrotnie danych swojej firmy.Pieczęć powinna zawierać Twoje dane podstawowe, nip, regon, adres , stronę internetową czyli to co uznasz za stosowne.
Oprogramowanie wykorzystywane w działalności gospodarczej.
Jeśli już wiesz co i jak i gdzie złożyć zastanów się nad dopasowaniem oprogramowania do swoich potrzeb.
Jeśli prowadzisz jednorodny biznes gdzie wystawiasz kilka faktur miesięcznie możesz się obyć bez programu ale i tak polecam Ci zakup najprostszego modułu do fakturowania. Dzięki temu nigdy nie zgubisz faktur sprzedaży a jeśli zgubisz to możesz je zawsze wydrukować.
Jeśli prowadzisz hurtową sprzedaż towarów musisz posiadać program do prowadzenia magazynu bez niego nigdy nie będziesz pewien jaki jest stan magazynu. Jeśli posiadasz pracownika który ten magazyn prowadzi posiadanie oprogramowania jest bezwzględnie wymagane.
Co wybrać? Na dzisiaj jest bardzo duża możliwość wyboru oprogramowania w tym wielu programów za darmo z archiwizacją gdzieś w chmurze. Zawsze do tego co za darmo podchodzimy mniej ufnie. Co jeśli z winy usługodawcy Twoje faktury znikną? Prawdopodobnie nikt nie weźmie za to odpowiedzialności, nie masz też pewności, że ktoś nie wykorzystuje Twoich danych lub danych Twoich klientów do swoich celów.
Dzięki używaniu oprogramowania na bieżąco kontrolujesz wartość przychodów, wysokość marży, stan magazynu.
Powodzenia!
Tak wygląda z grubsza procedura zakładania firmy.
O wyborze podatków w osobnym artykule .
Jeśli masz pytania zadzwoń a za darmo otrzymasz poradę na start !!!
Zapraszamy do współpracy z naszym biurem rachunkowym !
Przydatne linki :
Zakładam działalność
https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/
Kody PKD
https://www.biznes.gov.pl/tabela-pkd
Sprawdzam swój wpis
https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/Ceidg.Public.UI/Search.aspx
czytano: 1555 razy
autor: Krzysztof JArmułowicz
data dodania: 2015-10-18 15:56:39
Księgowi i Doradcy Sp. z o.o.
ul. Roździeńska 18, 40-382 Katowice
tel.: 793 700 099
e-mail: biuro@ksiegowi-doradcy.pl